20210507164146.jpg, фото
07 травня 2021 року

Приватизація державної та комунальної власності – нові можливості для бізнесу та громад

Президент України Володимир Зеленський підписав Закон, яким вносяться зміни до Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» щодо відновлення проведення аукціонів з продажу об’єктів великої приватизації». 

Як відомо, починаючи з березня 2018 року, коли набрав чинності Закон України «Про приватизацію державної та комунальної власності», запрацювали нові правила приватизації державної та комунальної власності. Однак, у зв’язку з пандемією COVID-19, з березня 2020 року підготовку та проведення великої приватизації на аукціонах було призупинено. Натомість проводились аукціони з продажу об’єктів малої приватизації. 

Днями Президент України Володимир Зеленський підписав Закон «Про внесення зміни до розділу V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» щодо відновлення проведення аукціонів з продажу об’єктів великої приватизації» № 1365-ІХ, який Верховна Рада ухвалила 30 березня 2021 року. Як зазначається на офіційному сайті Глави держави, Закон дає змогу розпочати підготовку та проведення великої приватизації на аукціонах, які були призупинені через обмежувальні заходи у зв’язку з пандемією COVID-19 з березня 2020 року.

Документ передбачає, що в період дії карантину не проводяться аукціони зі зниженням стартової ціни, аукціони за методом вивчення цінових пропозицій, а також приватизація шляхом викупу об’єктів великої приватизації. Державне майно дозволяється продавати лише на аукціоні з умовами, коли торги виграє покупець, який запропонував найвищу ціну та взяв на себе зобов'язання виконати умови продажу.

«Попри коронакризу, незмінною залишається наша ціль на приватизацію державних підприємств, які часто управляються вкрай неефективно і є розсадниками корупції. Більш того, щоб забезпечити швидке відновлення економіки після пандемії та зростання добробуту наших громадян, ми повинні покращувати бізнес-клімат і створювати сприятливі умови для залучення в Україну інвестицій», – зазначив Глава держави.

Слід зазначити, що загалом Закон України «Про приватизацію державної та комунальної власності» має на меті прискорити економічне зростання, забезпечити прозорість та оперативність процесу приватизації, що, у свою чергу, спрятиме залученню інвестицій, у тому числі іноземних. 

Адже, як відомо, у державній власності перебуває чимало майна, яке не використовується. Аби такі об’єкти приносили користь громаді та бізнесу, новоприйнятий закон надав можливість новим ефективним власникам приватизовувати державне майно. В результаті приватизації місцеві бюджети отримують надходження від продажу майна, окрім того, це дає змогу залучати внутрішні та іноземні інвестиції.  

Відтак, документ містить низку правил, спрямованих на зміну порядку приватизації державної та комунальної власності. Одним з основних нововведень Закону став розподіл об’єктів приватизації на об’єкти великої та об’єкти малої приватизації.

Відповідно до закону, до об’єктів малої приватизації належать державні підприємства та пакети акцій, об’єкти незавершеного будівництва та соціально-культурного призначення, окреме рухоме та нерухоме майно, вартість активів яких згідно з даними фінансової звітності за останній звітний рік є меншою за 250 млн грн. Приватизація цієї категорії об’єктів відбувається на прозорих аукціонах, з публікацією всієї інформації про активи, а переможець визначається за найвищою ціною за об’єкт на відкритих торгах. Зокрема, об’єкти малої приватизації продаються виключно через аукціони ProZorro. 

До слова, в аукціонах може взяти участь будь-який громадянин. Перелік доступних для приватизації об’єктів в Україні, у тому числі на Волині, можна переглянути за посиланням https://privatization.gov.ua/mapa-ob-yektiv/. 

Якщо ж вартість об’єкту перевищує 250 млн грн, то це – об’єкти великої приватизації, продаж яких здійснюється із залученням інвестиційних радників, які збирають усю необхідну інформацію, готують об’єкт для приватизації та шукають потенційних інвесторів. Далі проводиться публічний, відкритий конкурс, який визначає переможця. Такий підхід покликаний здійснити продаж об’єктів великої приватизації за найвищою ціною.

уся інформація про покупців, перебіг аукціонів і конкурсів малої та великої приватизації, а також їх результати є прозорими та відкритими для усіх громадян України. 

Повноваження щодо формування переліку об’єктів приватизації, а також організація аукціонів покладені на Фонд державного майна України. Разом з тим, відповідно до Закону України № 185-V від 21.09.2006 року «Про управління об'єктами державної власності», місцеві органи виконавчої влади також виступають суб’єктами управління майном державної власності. Відповідно до покладених на них завдань, вони здійснюють контроль за ефективним використанням та збереженням об’єктів державної власності (що перебувають в їх управлінні). Зокрема, разом з іншими суб’єктами управління майном державної власності, місцеві органи виконавчої влади виявляють державне майно, яке тимчасово не використовується, та вносять пропозиції щодо умов його подальшого використання Фонду державного майна України.

Відтак, Закон України «Про приватизацію державного та комунального майна» за своєю суттю є прогресивним нормативним актом, що відповідає вимогам сьогодення та покликаний працювати задля розвитку економіки. Адже завдяки організації відкритого процесу процедура приватизації держмайна стала зручною та прозорою, абсолютно виключена можливість ручного керування результатами конкурсів. А це, у свою чергу, розширює можливості для розвитку бізнесу без жодних бюрократичних обмежень чи прихованих умов.

Управління інформаційної політики та цифрової трансформації облдержадміністрації